غریب مدینه

اقتدارملی

غریب مدینه

اقتدارملی

سخنرانی بسیار مهم روحانی؛ بوی خروج از برجام می آید

آخرین خبر/ رئیس‌جمهور در صحبت های بسیار مهمی با تبیین شرایط فعلی و پیش روی کشور گفت:‌ باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل کنیم اما استقلال و آزادی و اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم.

  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(چهارشنبه، 6 تیر) در مراسم هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور در سخنانی، گفت: الان سه راه پیش پای ملت ایران است و دولت به عنوان نماینده مردم و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده مردم و به عنوان نماینده‌ای که دیروز می‌گفت، متکی به 24 میلیون رأی هستم و امروز می‌گوید متکی به 81 میلیون رأی هستم، ما با اتکا به ملت ایران و با توجه به ارشادات رهبری دقیقا آنچه منافع ملی تقاضا می‌کند، با هماهنگی قوای دیگر حرکت می‌کنیم


در برابر آمریکا تسلیم نمی‌شویمرئیس‌جمهور با بیان اینکه 3 راه پیش روی ماست، گفت: اول در برابر آمریکا تسلیم شویم و هر آنچه ترامپ می‌گوید بپذیریم، این راه را هیچ عاقل و وطن‌پرستی و ایرانی در برابر فشار، ظلم، سخن نابه‌جا، در برابر توهین نمی‌پذیرد، اگر بپذیریم به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران است، فکر نمی‌کنم یک نفر از 81 میلیون نفر رأیش این باشد که در برابر متجاوز، دروغ‌گو، توهین‌کننده به ملت ایران سرخم کنیم و تسلیم شویم.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: راه دوم این است که ما در برابر آمریکا بایستیم، اما دعوا و اختلافات درونی خودمان را هم ادامه دهیم، یکی بگوید برجام خوب بود، یکی بگوید بسیار بد بود، یکی بگوید هیچ بود، دیگری بگوید اگر هیچ بود چرا ناراحتی ... الآن موقع این حرف‌هاست؟ می‌شود روبه‌روی هم بایستم و در داخل دعوا کنیم، می‌شود یک عده هم مطالبات مردم را هر روز بالا ببرند، می‌شود گفت شرایط بسیار عادی است، چرا سکه و ارز و بازار اینچنین ... می‌شود، دعواهای داخلی را بیشتر کرد و به دولت توهین کنیم، خدای ناکرده دولت هم به دیگران توهین کند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که این مقاومت با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و برای اقشار کم‌درآمد بالاترین هزینه را مردم پرداخت می‌کنند.
وی اضافه کرد: ما باید در تاریخ به ملت، به مردم و به خدایمان پاسخ بدهیم، می‌توانیم این کار را بکنیم و در هر فضایی روبه‌روی هم بایستیم، یعنی ایستادن در برابر آمریکا با بالاترین هزینه، وضع ما بدتر می‌شود، وحدت شکننده‌تر می شود، اقتصاد و فرهنگ بدتر می‌شود. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه سوم این است که تسلیم در برابر آمریکا نمی‌شویم، عزت‌مان را حفظ می‌کنیم و آمریکا را به زانو در می‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهند بود و زورگویان خواهند فهمید راه غلطی را انتخاب کرده‌اند، راه سوم، راهی است که ما با کمترین هزینه مقاومت می‌کنیم، هزینه باید پرداخت کنیم اما کمترین هزینه توقعات را کاهش می‌دهیم.

دست کسانی که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند می‌بوسمروحانی تأکید کرد: واقعیت امروز ایران را مدنظر قرار می‌دهیم، همه همکاری می‌کنیم، امروز دولت و نماینده ملت یعنی رئیس‌جمهور دست همه را می‌بوسد، در برابر تمام مردم و جناح‌ها و حتی کسانی که بدترین توهین ها را به من کردند، دست آنها را هم می‌بوسم، امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است، ما باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم و استقلال‌مان را معامله نمی‌کنیم، آزادی‌مان را معامله نمی‌کنیم، اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم، اما سختی را تحمل می‌کنیم، با هم در کنار هم.
وی اضافه کرد: امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت ایران است. ما به دنیا نشان می‌دهیم که سختی را تحمل می‌کنیم، اما استقلال، آزادی، عزت، جمهوریت، اسلامیت و دین‌مان را معامله نمی‌کنیم، اما سختی را در کنار هم و با هم تحمل می‌کنیم، من امروز می‌گویم که دولت در خط اول این مبارزه است، آن کسی که در خط اول است، باید زیر پای خودش مین را هم ببیند، نه آتش توپخانه و هواپیما‌، بلکه باید آتش تفنگ و تیر مستقیم را هم باید ببیند چون در خط مقدم است، این همانی است که پیغمبر هم گفته است در خط مقدم بودن از شب قدر هم بالاتر است؛ ما به عنوان خط مقدم و همه نظام و همه مسئولان در کنار هم می‌گوییم که روز سخت است، من می‌گویم که از 18 اردیبهشت هر روز و شب ما یوم و لیله‌القدر است.

دولت نه میترسد و نه استعفا می‌دهدرئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند که دولت می‌ترسد،‌ استعفا می‌کند و یا کنار می‌رود، اشتباه می‌کند، گفت: همه ما در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم، ما به مردم وعده دادیم، ما امانت‌دار مردم هستیم، من به عنوان یک فرد می‌گویم که تا پای جان و آبرو و حیثیت با افتخار می‌ایستیم هیچ ترس و هراسی نداریم، اما شرطش این است که ما دولتی‌ها اول باید فشار را تحمل کنیم، اگر می‌خواهیم که بگوییم روز سختی و فشار است، اما برای دیگران است، حتما شکست می‌خوریم.
روحانی تصریح کرد: اگر تا امروز ما 8 ساعت کار می‌کردیم و فردا هم همان 8 ساعت را به همان سبک کار کنیم، موفق نمی‌شویم، شرایط ما امروز متفاوت است و باید به فکر کارشناسان جدید باشیم و از افکار همه استفاده کنیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری دیروز گفت چرا مصوبات جلسه سران سه قوه را می‌فرستید که من تصویب کنم هر چه تصویب کردید، ابلاغ کن، من حمایت می‌کنم.
رئیس جمهور یادآور شد: بیایید یک حرکت بزرگ در تولید ایجاد کنیم ما به حمایت تعهد می‌کنیم، من دیروز از قوه قضاییه خواهش کردم قوه قضاییه از فضای کسب و کار حمایت کند، مجلس از فضای کسب و کار حمایت کند. من قول می‌دهم هر چه لازم است در جلسه سران سه قوه تصویب خواهیم کرد و دنبال می‌کنیم. دیروز مقام معظم رهبری یک جمله‌ای به من فرمودند که شما مصوبات این دو جلسه را تصویب کردید و برای من فرستادید و صبر کردید تا من تأیید کنم هر چه تصویب می‌کنید همان لحظه ابلاغ کنید و من از شما حمایت می‌کنم.

بخش خصوصی امروز باید بیاید به میدان؛ ما در مبارزه با آمریکا نیاز داریم بخش خصوصی کنار دولت باشدروحانی ادامه داد: وقتی سه قوه با هم هستند مقام معظم رهبری حمایت می‌کنند ما می‌توانیم در این شرایط به راحتی مسیر را بپیماییم و از مشکلات راحت می‌توانیم عبور کنیم. سومین موضوع مبارزه با فقر است نگذاریم به فقرای ما سخت بگذرد و نگذاریم به اقشاری که درآمدشان پایین است این وظیفه بودجه ما است، وظیفه سازمان برنامه و بودجه ما است و وظیفه همه دستگاه‌های ما است، وظیفه وزارت کار ما که حمایت کنیم از اقشاری که در فشار هستند، بودجه‌ای و غیربودجه‌ای از هر طریقی چرا که وظیفه بزرگ ما است و آن را باید انجام دهیم.
وی ادامه داد: تنظیم بازار امروز به عنوان یک وظیفه بزرگ است، قیمت‌گذاری یک مرکزیت خواهد داشت یک جا قیمت تعیین می‌کند و محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد اولین وظیفه، وظیفه دولتی‌هاست و شرکت‌های دولتی؛ شما باید کنترل کنید، استانداران، فرمانداران، بخشداران؛ مدیر کل‌ها و فرمانداران در همه سطوح خودمان باید نظارت کنیم و بالای سر آن بایستیم، نگذاریم جنس گران شود. 
روحانی افزود: شرکت دولتی با سرمایه دولتی دارد تولید می‌کند و در این 51 روز وزیر مربوطه برود بررسی کند و ببیند قیمت را بالا برده یا خیر اگر نبرده ما دست آن تولیدکننده را می‌بوسیم و اگر بالا برده ما باید پاسخگو باشیم و به مردم بگوییم چرا این کار را کردید. نباید بگذاریم مردم در فشار قرار بگیرند، تنظیم بازار به عنوان یک رکن بزرگ امروز برای ما است. بخش خصوصی امروز یک فرصت بزرگ دارد، بخش خصوصی امروز باید بیاید به میدان؛ ما در مبارزه با آمریکا بخش خصوصی کنار دولت باشد، خیلی از کارها است ممکن است آمریکایی‌ها برای ما سد و مانع درست کنند برای شرکت‌های دولتی و دولت و بخش خصوصی باید راه‌حل پیدا کند و باید راه‌حل جدید پیدا کند و نیازمندی‌های کشور و ملت بزرگ ما را تأمین کند.
روحانی افزود: ما در کنار بخش خصوصی هستیم، امروز روز گله‌گذاری نیست روز حمایت از همدیگر است باید همدیگر را کمک کنیم و تمام وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند از بخش خصوصی حمایت کنند و از بخش خصوصی کمک بگیرند چون آنها ممکن است راه‌حل‌های جدید داشته باشند و آن را اجرا کنند.

اگر کسی می‌خواهد اخلال کند و تشویش افکار عمومی کند و آنها را ناامید کند پاسخ دهیمرئیس جمهور تصریح کرد: الان که تابستان است و ما به مردم می‌گوییم در آب و برق صرفه‌جویی کنند ما باید در خط مقدم باشیم، دولت، ادارات و وزارتخانه‌های ما در خط مقدم باشند، من از وزرا خواهش می‌کنم و از آنها می‌خواهم و ابلاغ می‌کنم تمام زیرمجموعه‌تان امسال آب و برق‌شان را در سه ماهه تابستان کنترل کنند. اگر بالاتر از پارسال بود مسئول آن بخش را عوض کنید و الان به آنها ابلاغ کنید. خودمان باید راه صرفه‌جویی را پیدا کنیم، ما همه دولتی‌ها به مردم اعلام کنند از امروز برای خدمت به مردم یک ساعت به کار موظفمان داوطلبانه اضافه می‌کنیم. بنا بود ساعت 3 بروم 4 می‌روم و اگر 4 بنا بوده 5 می‌روم. اگر ما این کار را کردیم مردم پشت‌سر ما خواهند آمد اما اگر در این شرایط سخت بنا بود سر ساعت 4 اداره را ترک کنم 3:50 دقیقه ترک کردم معلوم است که احساس نمی‌کنیم در خط مقدم قرار داریم. 
وی ادامه داد: من می‌خواهم هم خدمات را بالا ببریم مخصوصاً آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، وزارت کشور، استانداری‌ها و دستگاه‌های مختلف، خدمات را تسهیل کنیم و ارزان‌تر بدهیم. اگر قیمتی می‌خواهد در خدمات بالا رود نباید امسال از حد تورم بالاتر رود. تورم ما باید تلاش کنیم تک‌رقمی بماند من می‌دانم در ماه‌های بعد خیلی سخت است اما می‌توانیم تلاش کنیم، تلاش کنیم و خدمات را بیش از تورم نباید بالا ببریم و این یعنی دولت از خودش آغاز کرده است.
روحانی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان، آنهایی که مراجع اجتماعی هستند، تمام ورزشکاران به حمایت بیایند. امروز روزی نیست که چه ما و چه دیگران دنبال حاشیه‌سازی باشیم، من خواهش می‌کنم تمام دستگاه‌های دولتی با مردم مرتب حرف بزنید و از مردم کمک بگیرید اما به حاشیه‌ها جواب ندهید آنچه مربوط به اقتصاد می‌شود خوب جواب دهید چون روی اعتماد و زندگی مردم مؤثر است؛ حالا در فضای مجازی خوشی و تفریح می‌کنند و ممکن است یک مسئولی را با یک زبانی برخورد کنند نرنجیم مهم نیست مردم خودمان هستند اما اگر کسی می‌خواهد اخلال کند و تشویش افکار عمومی کند و آنها را ناامید کند پاسخ دهیم، روابط عمومی‌ها امروز یک مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارند. همان لحظه که حرفی گفته می‌شود و نارواست آنی پاسخ و جواب دهیم. مردم بدانند و وقتی مردم بدانند حمایت می‌کنند و در کنار ما می‌آیند.

اگر فشار خارجی با فشار داخلی توأم شود دیگر خطر و فشار نیست مهلک استرئیس جمهور ادامه داد: اگر مشکل ما و فشار ما فقط خارجی باشد که آمریکا و صهیونیسم به ما فشار می‌آورند و خارجی‌ها فشار می‌آورند حتماً ما موفق می‌شویم اما اگر فشار خارجی با فشار داخلی توأم شود دیگر خطر و فشار نیست مهلک است و می‌تواند ضربه سنگین به کشور وارد کند. در داخل همه متحد باشیم کنار هم قرار بگیریم، گله‌ها را کنار بگذاریم. در این شرایط و با شجاعت کار کنیم ما الان در یک صحنه مبارزه قرار داریم نترسیم که فردا چه می‌شود. ما مصوبه‌ای را گذراندیم که دستگاه‌های نظارتی قبل از عمل دستگاه‌های اجرایی و حین عمل وارد نشوند و این ابلاغ شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.