غریب مدینه

اقتدارملی

غریب مدینه

اقتدارملی

آزمونی سخت برای مجلس و دولت ؛منافع مردم دیده شود

آخرین خبر/ پارلمان ایران فردا روزی تاریخی را پشت سر خواهد گذاشت. روحانی در این روز به مجلس می‌رود تا پاسخگوی سوال نمایندگان باشد. اقدامی که به نظر می رسد در شرایط فعلی کشور به مصلحت نباشد. از سوی دیگر نوع پاسخگویی رئیس جمهور در شرایط حساس کشور بسیار حائز اهمیت می باشد. 
  در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نمایندگان مجلس برای دومین بار براساس اصل 88 قانون اساسی اقدام به طرح سوال از رئیس جمهور کرده اند. پیش از این تنها یک بار در سال 90 احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس رفته بود که با حواشی بسیار زیادی همراه شد.

بدون شک سوال از بالاترین مقام اجرایی کشور و یا حتی استیضاح وی حق نمایندگان مردم است و یکی از اساسی‌ترین وظایف نمایندگان نظارت بر عملکرد قوه مجریه می باشد. از سوی دیگر شرایط حساس کشور از یک طرف و وضعیت وخیم اقتصادی که به هر دلیل دامنگیر کشور شده و همچنین فشارهای خارجی بی سابقه‌ای که به کشور وارد می‌شود می طلبد که مسئولین، اتحاد، وحدت و همدلی خود برای حفط منافع عمومی را در نظر داشته باشند. در همین راستا چند نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه با توجه با شرایط ذکر شده به نظر می رسد نمایندگان زمان مناسبی را برای طرح سوال از رئیس جمهور انتخاب نکرده اند چرا که این اقدام فارغ از هر اتفاقی خود باعث حاشیه در جامعه خواهد شد. بحث دیگر نوع پاسخگویی روحانی به سوالات نمایندگان است. رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی مهمترین رکن در برقراری امنیت در کشور می باشد و نوع پاسخگویی وی میتواند تاثیرات مهمی در این رکن از جامعه بگذارد. لذا نمایندگان میتوانند تنها به مطرح کردن سوالات خود از رئیس جمهور پرداخته و از حاشیه رفتن اجتناب کنند و تنها به منافع مردم و کمک به دولت برای غلبه بر مشکلات فکر کنند و رئیس دولت نیز به این حق قانونی احترام گذاشته و از طرح جواب های حاشیه دار اجتناب کند.
گفتنی است محور سوالات از رئیس جمهور موارد ذیل اعلام شده است:
*عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز
*استمرار تحریم‌های بانکی
* عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری
*رکود اقتصادی شدید چند ساله 
*افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی
لازم به ذکر است جلسه سوال از رئیس جمهور از ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد و آخرین خبر به صورت ویژه این رویداد را پوشش خواهد داد :
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.