غریب مدینه

اقتدارملی

غریب مدینه

اقتدارملی

ایران مچ آمریکا را خواباند

آخرین خبر/ جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری با موضوع بررسی درخواست ایران جهت صدور قرار موقت برای آمریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران برگزار و رای این دادگاه به نفع ایران اعلام شد.
  به گزارش آخرین خبر، ایران ۲۵ تیرماه سال جاری در واکنش به اقدام دولت آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه تهران ، متعاقب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ دولت واشنگتن جهت خروج یک طرفه از برجام ، شکایتی را علیه این کشور با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان دو کشور، نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد مطرح کرد که این شکایت با پیگیری های حقوق به نتیجه رسید.

طبق گزارش های منتشر شده، قاضی دادگاه لاهه در ابتدای جلسه صدور رای این دادگاه گفت: برخی از اقدامات ایالات متحده مثل لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام، می‌تواند در تناقض برخی از بندهای پیمان مودت طرفین باشد

وی افزود: رادیو اکتیوی که ایران تولید می‌کند می‌تواند بر بندهای بی و دی پیمان که در خصوص امنیت آمریکا هست تاثیر بگذارد.

قرار موقت دادگاه جهانی لاهه در مورد پرونده شکایت ایران از آمریکا به شرح زیر است :

۱. آمریکا باید به تعهداتش در پیمان مودت ۱۹۵۵ در امور اقتصادی پایبند باشد و هرگونه محدودیت در این راستا را بردارد و تا از آزادی صادرات دارو و اقلام کشاورزی و تجهیزات و خدمات مرتبط با هواپیما به ایران اطمینان داشته باشد.

۲. آمریکا باید مطمئن شود که مجوزهای لازم برای نقل و انتقال مالی به ایران وجود دارد و در این موضوع محدودیتی نباشد.

۳. هر دو طرف باید از تشدید تنش‌ها و اختلافات پرهیز کنند.

رئیس جلسه درباره صلاحیت دیوان گفت بر اساس مفاد پیمان مودت ایران و آمریکا، در صورتی که بین طرفین اختلاف نظری وجود داشته باشد و این مناقشه از طریق دیپلماتیک حل نشود، طرفین می‌توانند به دیوان لاهه مراجعه کنند.

دیوان لاهه اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را دارد.

قضات دیوان لاهه در حال قرائت رای خود درباره شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۹۵۵ بین دو کشور هستند و آنان اعلام کردند که صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.